دانشگاه -جامع علمی کاربردی - نمایشگاه کتاب بین المللی

دانشگاه جامع علمی کاربردی ، کارگاه فناوری با موضوع شرکت های زایشی برگزار می کند

 

307

:تعداد بازدید

7/2/1390

:تاریخ

سایت مدیریت روابط عمومی

:منبع خبر

متن خبر :

دانشگاه جامع علمی کاربردی ، کارگاه فناوری با موضوع شرکت های زایشی برگزار می کند

 دانشگاه جامع علمی کاربردی کارگاه فناوری یک روزه با موضوع شرکت های زایشی برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر جعفر خلقانی ، معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام این خبر افزود : پیرو سیاست‌های اخیر در نظام جامع مهارت و فناوری و پذیرش مسئولیت دانشگاه در قبال تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی در این نظام ، معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، اقدام به حرکت‌های عملی در تحقق این امر مهم را در برنامه کاری خود قرار داده است. دکتر خلقانی در ادامه اظهارداشت : در این رابطه به عنوان یک حرکت اساسی در جهت تعامل بین صاحبان صنایع، مدیران دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای و سایر ذینفعان اقدام به برگزاری کارگاه فناوری شرکت‌های زایشی (Spin-off) برای صاحبان مراکز صنعتی و تولیدی و همچنین مراکز آموزشی علمی کاربردی مرتبط با دانشگاه نمود. وی تصریح کرد : دانشگاه‌ها سهم عمده‌ای در تولید دانش و فناوری جدید دارند که در نگاه گذشته به صورت حق انحصار نوآوری و اختراع (Patent) درمی‌آمده است. در فرآیند سنتی معمول این حق مالکیت به صورت رسمی و در قالب حق انحصار یک اختراع می‌تواند وارد عرصه تولید گسترده و صنعت شود ، این انتقال نیز می‌تواند در شکلی نسبتاً تلویحی و از طریق راه‌اندازی یک شرکت جدید که فرد دانشگاهی حداقل یکی از اعضای هیأت مدیره آن باشد، انجام گیرد. 

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود : در شرایط جدید و روز‌آمد ، فرآیندهای انتقال تکنولوژی به صورت ایجاد فرایندهای زایشی (Spin-off) صورت می‌گیرد ، این روشی است که دانشگاه از طریق آن بخشی از دانش تولیدی خود را تبدیل به تکنولوژی نموده و آن را وارد جریان صنعت می‌نماید و به سودآوری اقتصادی می‌رساند ، گفته می‌شود که شرکت‌های انشعابی ‌(زایشی) نوعی سرمایه‌گذاری هستند که برای شروع به تملک یک سرمایه فکری (حق انحصار) نیاز دارند در مقابل ، شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان به نوعی از مداخله علمی و سرمایه‌گذاری دانشگاه به عنوان سهام‌‌دار از راه‌اندازی شرکت بهره‌مند می‌شوند. دکتر خلقانی در ادامه اظهار داشت : علیرغم کارآمدی این روش در فرآیند تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته، این روش به دلیل نوپابودن در ایران نیاز به بررسی‌های علمی بیشتر و بومی‌سازی آن دارد بنابراین اهمیت فرآیندهای زایشی در محیط‌هایی که ارتباط میان علم و صنعت محدود است دو چندان می‌شود.

وی تصریح کرد : با توجه به لزوم تعامل مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی با صنایع مربوط جهت ایجاد شرکت‌های زایشی (Spin-off) دانش‌بنیان به ویژه با عنایت به ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی در ساختار شبکه‌ای خود در نظام مهارت و فناوری، معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه با موضوع شرکت‌های زایشی و تاثیر آن در انتقال تکنولوژی و افزایش بهره‌وری نموده‌ است. دکتر خلقانی افزود : با توجه به ترکیب مدعوین، ترتیبی اتخاذ گردیده تا صاحبان صنایع و مدیران برخی بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذار از یک طرف و کلیه مدیران مراکز علمی کاربردی تولیدی صنعتی بعنوان محور علمی از سوی دیگر در یک مجموعه قرار داده شده تا امکان ایجاد شرکت‌های زایشی در مشارکت فیمابین با بخش صنعت و مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و با عنایت به لزوم توجه به اهمیت نقش شرکت‌های زایشی در انتقال فناوری در کشور نسبت به عملیاتی نمودن آن اقدام نماییم. وی در خاتمه گفت : این کارگاه آموزشی  یازدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد