«فدک چه بود و کجا بود؟»

«فدک چه بود و کجا بود؟»

 «فدک» به طورى که بسیارى از مورخان و ارباب لغت نوشته‏اند قریه آباد و حاصل خیزى بود در سرزمین «حجاز» نزدیک «خیبر» که میان آن و مدینه دو یا سه روز راه بود، بعضى این فاصله را صدو چهل کیلومتر نوشته‏اند و در آن چشمه‏اى جوشان و نخلهاى فراوانى بود و بعد از خیبر نقطه اتکاء یهودیان در حجاز به شمار مى‏رفت.

ادامه مطلب ...

فرهنگ و روابط بین الملل - مقاله

نقش فرهنگ در روابط بین‌الملل

 

                                              نقش فرهنگ در روابط بین الملل

مقدمه

   با ظهور اندیشه‌های نوین در دهه 1990 میلادی و همزمان با اعتراض روش شناختی به علوم انسانی واجتماعی کلاسیک فرهنگ به عنوان یکی ازشاخص های تاثیرگزار نقش مهمی در تحولات نظام بین الملل ایفا نمودِِ.ِ مفاهیمی چون حقوق بشر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، دموکراسی  جهانی‌ شدن باپشتوانه ارتباطات تکنولو‍‍‍ژی عصرمدرن و رسانه‌های پیشرفته به صورت مفاهیم جهانشمولی در آمدند. 

به طوری که امروزه اگر کشوری به این مفاهیم بی توجه باشد، با واکنش جهانی رو به رو خواهدشد. در پژوهش فوق ضمن بررسی چارچوب مفهومی موضوع به نقش آن در تحولات بین‌الملل خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب ...

تأثیرفرهنگ بر اقتصاد و رفتار اقتصادی

مرور ادبیات گسترده پیرامون رابطه فرهنگ و توسعه حاکی از آن است که عوامل فرهنگی از طریق تأثیر آن بر سازمان ها و تولید، عقاید مرسوم پیرامون مصرف و کار، توانایی خلق و مدیریت نهادها و ایجاد شبکه های اجتماعی رفتار اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد.

ادامه مطلب ...

جغرافیای فرهنگی

Joghrafiyaye farhangi.JPG

جغرافیای فرهنگی (‍Cultural Geography) چیست؟
به طور کلی موضوع جغرافیا را می توان توزیع و نحوه ی قرارگیری عناصر سازنده زمین بر روی سطح آن دانست.  واژه ی جغرافیا در 200 سال پیش از میلاد مسیح، توسط اراتوستنس (Eratosthenes) ابداع شد که به معنای " توصیف زمین " بود. مطالعه ی جغرافیایی شامل مطالعه بر روی محیط زیست و رابطه ی انسان ها با این محیط است

. جغرافی دانان در مطالعات خود از اقتصاد، تاریخ، زیست شناسی، زمین شناسی و ریاضیات استفاده می کنند.

ادامه مطلب ...

جذب اساتید معارف-علمی کاربردی

ثبت نام آزمون اختصاصی جذب اساتید معارف اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی از 15 فروردین آغاز می شود

ادامه مطلب ...