خلاصه کتاب تلوزیون فرهنگی

تلویزیون ، تکنولوژی و شکل فرهنگی

نویسنده : ریموند ولیامز

مترجم : منوچهر بیگدلی خمسه

انتشارات : اداره کل پژوهشهای سیما(1385)

"تلویزیون دنیای مارا متحول نموده است " جمله ای که اکثریت مردم بیان می کنند .آیا فن آوری باعث ایجاد دنیای جدید شده یا تفکر_ ایجاد دنیای کرده است که  فن آوری  حاصل آن است ؟در پشت این جملات مهمترین وقایع تاریخی و فلسفی نهفته است .تلویزیون معلول است یا علت ؟                                                                                                                        

فصل اول (تکنولوژی (فن آوری ) و  اجتماع )

با بحث علت و معلول و انواع علت و معلول در تکنولوژی و اجتماع شروع می کند که تلویزیون در نتیجه تحقیقات علمی و فنی اختراع شد سپس قدرت یافت .یا تلویزیون در نتیجه تحقیقات علمی و فنی اختراع شد سپس امکانات همراه آن باعث تغییر روابط مان با دنیا شد و یا اینکه تلویزیون در نتیجه تحقیقات علمی و فنی اختراع شد ،سپس قدرتش به حدی افزایش یافت که بسیاری از نهادهای اجتماعی شکل روابطشان تغییر کرد یا در شکل جوامع جایی برای خود پیدا کرد و همچنین یکسری نتایجی پیش بینی نشده را به همراه خود وارد جامعه نمود؟

تلویزیون به مثابه یک امکان کشف شد- به یک منبع سرمایه گذاری تبدیل شد یا یک ماشین خانگی و خود یک محصول تولیدی شد ؟                             

تلویزیون در نتیجه تحقیقات علمی و فنی دسترس پذیر شدو از جهل مردم و عوامیت آنها استفاده کرد و اینک از طریق آن مردم را کنترل و سازماندهی می کنند یا در مردم نیاز پروری میکند و بعد ترقیب به خرید و قبول آن پاسخی که قبلاً آماده شده از طریق همین نیاز ساز به مردم ارائه می دهند ؟                                                                                                                     

فصل دوم (نهادهای تکنولوژی)

انواع توسعه اولیه مرحله مقدماتی پیش از سال 1950 ، توسعه و پیشرفت از سال  1950 به بعد تاکنون انواع پیشرفتهای جاری توسعه رسانه بعد از سال 1950 در جهان غیر کمونیست ، افزایش قدرت سیستم ارتباطات آمریکا بوده است .                                                                                       

فصل سوم ( برنامه های تلویزیونی )

تلویزیون ترکیبی از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی گذشته است که قبلاً‌در محیط بیرون از خانه انجام می پذیرفت و اکنون عده ای آن را انجام می دهند و شما تنها شاهد اتفاقات ضبط شده آن هستی .- ترکیب و تکوین شکل های اولیه 1- اخبار: توالی در پخش . عناوین اخبار . مهم . سیاسی .ورزشی . فرهنگی . حوادث. اولویت ها در پخش اخبار- نحوه ارائه- تصویر و تجسم 2- مجادله و مباحثه 3- آموزش 4- درام  5- فیلم 6- گوناگونی 7- ورزش 8- آگهی تجاری 9- سرگرمی شکلهای مختلط و جدید 1- درام مستند 2-آموزش از راه دیدن3- بحث و گفتگو 4- موضوعات جدید و آینده نگری 5- ایجاد سکانس مابین برنامه ها 6- خود تلویزیون

فصل چهارم (برنامه گذاری و روند توزیع بخش برنامه ها )

در این فصل یک مقایسه تطبیقی بین برنامه های در حال پخش 5 کانال تلویزیونی انجام داده و روش چیدمان برنامه هارا با هم مقایسه کردند .- اخبار و رسانه عمومی مطالب و مستند ها آموزش هنرو موسیقی برنامه کودک درام فیلم سرگرمی عمومی ورزش مذهب تبلیغات -                                                                                                

فصل پنجم ( تاثیرات تکنولوژی و کاربردهای آن )

علت و معلول در سیستم های ارتباطات بررسی معلول ها تکنولوژی به مثابه علت تکنولوژی به مثابه معلول را در این فصل به تفسیر مورد بررسی قرار می دهد و نتیجه وجود  یک شبکه تیده درهم از منافع نظامی سیاسی و تجاری است تلویزیونی که وسیله انتقال یک تفکر مخفی برای تجارت جهانی و تسلط اقتصادی و آنچه که از سوی تلویزیون انتقال می یابد تنها یک تفکر مخفی در ایجاد نیاز و سپس پاسخگویی با آن به شیوه ای که همان تفکر مخفی میخواهد .                                                                                                                                                                              

فصل ششم ( تکنولوژی جایگزین کاربردهای جایگزین ؟)

تکنولوژی در حال توسعه : انواع سیستم دستگاهای جدید تلویزیون ،رنگی ، صفحه تخت ، بزرگ به اندازه پرده سینما ، کوچک ، اتصال به اینتر نت و... . نمادهای تکنولوژی نوین ( انواع جدید گیرنده سیستم های کابلی و اینتر نتی و ماهواره ای ، اطلاع رسانی تجهیزات نوار ویدیوی و سی دی ابزارهای کنش و واکنشی کاربردهای جایگزین عناوین مورد بحث این بخش است .                                                                                                

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد